Mijn voorliefde voor Duitsland mag inmiddels algemeen bekend geacht worden. Het zal sommige medelanders tegen de natuur stoten, maar er zijn natuurlijk genoeg goede redenen voor te verzinnen.
Nou is het voetbal meestal niet om aan te zien, uitgezonderd het afgelopen wereldkampioenschap. Maar op het gebied van kunst staat het volk zijn mannetje: qua boeken (Gunther Grass bijvoorbeeld), qua muziek (niet Modern Talking maar zullen we hier bijvoorbeeld The Notwist noemen?) en bijvoorbeeld qua fotografie (Helmut Newton).
Die laatste heeft een schitterend museum in Berlijn, wat absoluut de moeite waard is. Maar er zijn nieuwelingen in opkomst, en Andreas Gefeller is er daar eentje van. Hij viel op tijdens een expositie over fotografie van stedelijke omgevingen in het Nederlands architectuur instituut (Nai) in Rotterdam. Daar had hij foto’s gemaakt van doodnormale, verlaten buurten met een nachtcamera. Daardoor kregen die doorsnee plaatjes ineens het onheilspellende gevoel van een surveillancecamera.
Gefeller is wel vaker op onconventionele ideeën te betrappen. Dat alleen al is genoeg reden om hem op te nemen in de lijst van surprises, die inmiddels (zoals een bevriende kunstkenner me vertelde) inmiddels een mooi staalkaartje biedt van relevante hedendaagse kunst in al zijn verschijningsvormen. Gefeller was de surprise van februari. Voor de nieuwe maand staat een nieuwe verrassing klaar, die ook in april hoogstwaarschijnlijk even blijft staan in verband met de vakantie. Viel Spass!